#Digisaatio on täällä!

Euroopan komission Suomen-edustusto, Euroopan parlamentin Suomen-tiedotustoimisto ja Basso proudly present: #digisaatio! Viisi viikkoa keskustelua EU:n digitaalisista sisämarkkinoista! Ensi viikolla, 29.2.-4.3. keskustellaan Basson aamuissa klo 10 digitaalisten sisämarkkinoiden eri osa-alueista virkamiesten, meppien, asiantuntijoiden, yrittäjien ja loppukäyttäjien voimin.

Mitkä digitaaliset sisämarkkinat – pitäisikö kiinnostaa?

Pitäisi. Joka päivä 315 miljoonaa eurooppalaista käyttää internetiä. Komission mukaan digitaaliset sisämarkkinat tuottaisivat EU:n taloudelle jopa 415 mrd. € lisätuloja vuosittain, satojatuhansia uusia työpaikkoja ja vireän osaamisyhteiskunnan. Siksi tarvitaan laajoja uudistuksia, jotka ulottuvat uudesta tekijänoikeuskehyksestä pakettitoimituksiin ja televiestintään.

Komissio esitti viime toukokuussa strategian, joka on EU:n suunnitelma vapaiksi ja turvallisiksi digitaalisiksi sisämarkkinoiksi, joilla ihmiset voivat tehdä ostoksia rajojen yli ja yritykset voisivat käydä kauppaa koko EU:ssa – sijainnistaan riippumatta. Strategialla halutaan laajentaa EU:n digitaalitaloutta, tarjota kuluttajille parempia palveluja edullisemmin hinnoin sekä auttaa yrityksiä kasvamaan.

Digitaalisten sisämarkkinoiden strategiassa on 16 toimenpidettä. Ne on jaoteltu kolmeen päätavoitteeseen, jotka komissio aikoo toteuttaa vuoden 2016 loppuun mennessä.

  1. helpottaa verkkotuotteiden ja -palvelujen saantia kuluttajille ja yrityksille koko Euroopassa
  2. parantaa digitaaliverkkojen ja -palvelujen kasvun ja menestyksen edellytyksiä
  3. edistää Euroopan digitaalitalouden kasvua

Digitaalisten sisämarkkinoiden tarkoitus on purkaa epäyhtenäisestä sääntelystä johtuvat raja-aidat ja yhdistää 28 kansallista markkina-aluetta yhtenäisiksi sisämarkkinoiksi.

Kuulostaako byrokraattiselta? Ei hätää, olemme valinneet radiokeskusteluiden teemoiksi sinuakin koskettavia juttuja, eli tietoturvan, pilvipalvelut, tekijänoikeudet ja geoblokkauksen eli maaestot. Eli tilaatko eurooppalaisia tuotteita amerikkalaisesta verkkokaupasta, koska se on halvempaa? Yrititkö katsoa Euroopan-lomalla Netflixistä suosikkisarjaa ja se ei onnistunut, koska olit ulkomailla? Vältteletkö puheluita matkalla, koska se on kallista? Tai jäikö ulkomaille muutto haaveeksi, koska etätyöt ovat mahdollisia vain kotimaassa?

EU:n uusista tietosuojasäännöistä päästiin sopuun viime joulukuussa. Nyt varmaan kysyt, että mikä muuttuu? Vastaamme: pääsy omiin tietoihin helpottuu, sinulla on oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen, oikeutesi “tulla unohdetuksi” vahvistuu ja sinulle tulee oikeus saada tietää, jos omiin tietoihin on murtauduttu. Lisää voit lukea täältä.

Digitaalisista sisämarkkinoista vastaava komission varapuheenjohtaja Andrus Ansip on blogiteksteissään kertonut seuraavaa:

Jokin aika sitten komissio antoi ensimmäiset kaksi digitaalisiin sisämarkkinoihin liittyvää ehdotusta: ensimmäinen koskee verkkokaupan sopimusehtojen yhdenmukaistamista EU:ssa ja toisella pyritään varmistamaan, että eurooppalaiset pääsevät käsiksi laillisesti hankkimiinsa verkkosisältöihin, eli esimerkiksi Netflixiin, myös muualla EU:ssa matkustaessaan.

Sisällön käytettävyys myös muissa EU-maissa liikuttaessa on erityisen tärkeä asia nyt kun verkkovierailumaksut ovat poistumassa: kesäkuun 2017 puolivälin jälkeen maksat matkapuhelimen käytöstä muissa EU-maissa saman verran kuin kotona.

Ihmiset haluavat matkustaessaan käyttää mobiililaitteellaan kotimaassaan maksamiaan palveluja. EU-sääntöjen pitäisi mahdollistaa juuri tämä.

Kunhan teknisen ja poliittisen tason neuvottelut ehdotuksistamme saadaan kunnolla käyntiin, tulemme käymään yksityiskohtaisia keskusteluja Euroopan parlamentin valiokunnissa ja täysistunnoissa ja luonnollisesti kaikkien EU-maiden kanssa.

Mikään ei tietenkään tapahdu hetkessä. On kuitenkin tärkeää saada homma liikkeelle: jos ehdotukset halutaan toteuttaa, erityisesti ennen tämän komission viisivuotiskauden loppua, ei ole varaa vitkasteluun. Digitaalitalous ei sekään jää meitä odottelemaan.

Loput digitaalisten sisämarkkinoiden kehittämisehdotukset tuodaan pöytään vielä tämän vuoden aikana. Kevään kuluessa on luvassa alan yrityksille ja viranomaisille suunnattu toimenpidepaketti. Siihen kuuluva ehdotus, joka kattaa 700 MHz taajuusalueen osoittamisen langattomaan mobiilikäyttöön, annettiin jo helmikuussa. Pilvipalvelujen hyödyntämisperiaatteet ja tieto- ja viestintätekniikan standardien kehittämissuunnitelma ovat putkessa seuraavina.

Sen jälkeen on vuorossa sähköisen kaupankäynnin paketti. Se sisältää muun muassa lainsäädäntöehdotuksen, jolla puututaan verkkopalvelujen perusteettomiin maarajoituksiin eli ns. geoblokkaukseen. Tämä uudistus on minulle henkilökohtaisesti erityisen tärkeä: olen vakaasti sitä mieltä, että ihmisten ja yritysten kaupankäyntiä verkossa ei pitäisi rajoittaa keinotekoisilla esteillä.

Vuoden aikana tullaan näkemään muitakin tärkeitä avauksia digitaalisten sisämarkkinoiden tueksi: EU:n televiestintäsäännöstöä nykyaikaistetaan, kyberturvallisuuskysymykset vaativat toimenpiteitä, datan, esimerkiksi tutkimusdatan, vapaata liikkuvuutta on edistettävä. Myös kuumia debatteja nostattavalla teollis- ja tekijänoikeuksien alalla on tiedossa parannusehdotuksia.

Tarkoituksemme on siis saada kaikki digimarkkinaehdotukset ulos ja käsittelyyn vuoden loppuun mennessä. Kiirettä pitää, mutta niinpä etenee digitalisaatiokin ympärillämme huimaa vauhtia. Palataan siis asiaan, asap.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s